ACNE

L'acne és la inflamació de les glàndules pilosebàcies de la pell que obstrueix els seus porus i facilita l'aparició de diferents erupcions cutànies a la pell.

L'acne es presenta amb major freqüència en els adolescents, causat pels canvis hormonals que estimulen les glàndules sebàcies de la pell; però pot ocórrer a totes les edats.

Altres canvis hormonals poden ocórrer amb els períodes menstruals, embaràs, ús d'anticonceptius i estrès, que agreugen també l'acne.

Els principals factors que produeixen l'acne són:

• Activitat hormonal.
• Estrès.
• Glàndules sebàcies hiperactives.
• Acumulació de cèl·lules mortes a la pell.
• Bacteris als porus.
• L'ús d'anabolitzants.
• La irritació cutània.
• Qualsevol medicació que contingui halògens, liti, barbitúrics o andrògens.
• L'exposició a alts nivells de composts de clor.

L'acne es produeix quan els porus de la pell s'obstrueixen perquè el greix i les cèl·lules de la pell s'acumulen més ràpid del que poden sortir. L'obstrucció ocasiona un bony del fol·licle (causant punts blancs) i la part superior de l'obstrucció es pot enfosquir (causant punts negres). Si l'obstrucció causa una ruptura a la paret del fol·licle, les cèl·lules mortes de la pell, el greix i els bacteris, trobats normalment a la superfície de la pell, poden penetrar-la i formar petites àrees infectades anomenades pústules (també conegudes com a grans). Si aquestes àrees infectades estan en el profund de la pell, poden augmentar en mida fins a formar quists ferms i dolorosos.

Addicionalment, s'ha demostrat que la pell propensa a l'acne és resistent a la insulina.